דעות

נשק לכל דכפין: סכנה לבריאות הציבור

מתחילת המלחמה מוצפים רופאי המשפחה בנחשול בקשות של מטופלים לקבלת אישור רפואי לרשיון נשק, אך חובתנו להתריע בשער ולפקוח את עיני הרשויות והאזרחים לסכנה המתרחשת והולכת מעל ראשם: זה יעלה בחיי אדם

תרגול ירי במטווח. צילום: מיכאל גלעדי/ פלאש 90

כעמיתיי רופאי המשפחה כולם, אני מטפל מתחילת המלחמה בנחשול בקשות של מטופלים לקבלת אישור רפואי לרשיון לנשק.

בימים הקרובים יובאו לאישור תקנות של המשרד לבטחון פנים בראשות בן גביר, שמרחיבות את תנאי הסף לקבלת רשיון לכלי ירייה. האישור הרפואי ניתן כבעבר וללא שינוי בהתאם למצבו הרפואי והנפשי של המטופל. אבל הקריטריונים של הרשויות הוגמשו מאוד כמדיניות בטחון פנים להרחיב את היקף הנשק האישי שיש בידי האזרחים, כמשקל נגד לאיום הטרור ועל מנת להחזיר את תחושת הביטחון האישי שהתרסקה בעקבות התקפת המחבלים הרצחנית והכישלון הצורב של המדינה להגן על אזרחיה.

אפשר להניח שנשק אישי בידי אזרח מיומן שנמצא במקום ובזמן עשוי לתת מענה אפקטיבי לאירוע טרור. עם זאת, בתוך הפטריוטיות והטראומה הקולקטיבית, יש מקום לבחון בראייה מפוכחת ואחראית את ההשלכות לטווח הארוך של הצעד הזה, שמשמעותו הצפת רחובות ישראל בנשק.

החברה הישראלית מתוחה גם כך עד הקצה. האם זה מה שאנחנו רוצים? חברה עצבנית צפופה וחמושה מכף רגל ועד ראש? להיות אמריקה? האם אין מענה אחר לקריסת הביטחון האישי מלבד הצפת המדינה בנשק?

תרגול ירי במטווח. צילום: יונתן סינדל/ פלאש90

נשק טבעו להיגנב על ידי עבריינים. נשק עלול להיות מופנה על ידי בן זוג אלים כנגד בת זוג. נשק עלול לגרום לפליטת כדור קטלנית בעת ניקוי. נשק עלול לפגוע בחפים מפשע בידיים לא מיומנות, גם בהיותו ברשיון. נשק עלול לשמש משחק לילדים. נשק זמין מגביר את הסיכון לאובדנות. הנשק המציף היום את החברה הערבית משמש בידי עבריינים לאלימות קשה.

החברה הישראלית מתוחה גם כך עד הקצה. האם זה מה שאנחנו רוצים? חברה עצבנית צפופה וחמושה מכף רגל ועד ראש? להיות אמריקה? האם אין מענה אחר לקריסת הביטחון האישי מלבד הצפת המדינה בנשק?

זה הזמן לעצור ולחשוב, ולהאט את ריצת האמוק. כיתות הכוננות הישוביות הוכיחו את עצמן מעל ומעבר בהתקפת המחבלים. אפשר להוסיף כיתות כוננות בישובים ובשכונות, לצייד ולאמן אותן היטב, במודל המשמר האזרחי (לא הלאומי) שהוקם בשנות ה-70. ביטחון אישי הוא צורך קיומי ויש צורך לחזקו. השאלה מהי הדרך.

ככל שאנו עושים את תפקידנו במתן שירות לציבור של בדיקה רפואית לקבלת הרשיון, מוטלת עלינו אחריות רחבה יותר לבריאות. הקהילה הרפואית בעולם רואה, בצדק, בתפוצת הנשק הפרטי סכנה לבריאות הציבור

בנוסף, ראוי לציין שמשברים טיבם שהם מנוצלים להעברת הון מהציבור לתאגידים, ממעמד הביניים לבעלי ההון. כשם שבקורונה עבר הון עצום מהציבור לחברות הפארמה והבדיקות, ומעמד הביניים נחלש כלכלית, כך יתעשרו עכשיו סוחרי הנשק ויצרניו על חשבון הציבור הרחב. אקדח ותחמושת הם מוצרים יקרים, מה שמייצר אפליה ביכולת הכלכלית לעמוד ברכישה היקרה למי שאולי זקוק יותר אך ידו אינה משגת.

תחושתי כרופא אינה נוחה. ככל שאנו עושים את תפקידנו במתן שירות לציבור של בדיקה רפואית לקבלת הרשיון, מוטלת עלינו אחריות רחבה יותר לבריאות. הקהילה הרפואית בעולם רואה, בצדק, בתפוצת הנשק הפרטי סכנה לבריאות הציבור. ייתכן שאלה דברים לא פופולריים לכתוב כאשר הטראומה הקשה טרייה. אבל במיוחד כאשר הרשויות, המשרד לבטחון פנים ומשרד הבריאות בממשלה לא תפקודית לוקים בקוצר ראות ומקדמים באופן נמהר תקנה פופוליסטית, חובתנו להביע עמדה מקצועית ואנושית עצמאית, להתריע בשער ולפקוח את עיני הרשויות והאזרחים לסכנה המתרחשת והולכת מעל ראשם - זה יעלה בחיי אדם.

אנו הרופאים מודאגים מאד מההשלכות. אני קורא לשקול מחדש את התקנות החדשות. ממשלה אחראית תמצא פתרונות טובים יותר לממש את אחריות המדינה לבטחון תושביה ולהחזיר את תחושת הביטחון לציבור.

הכותב הוא מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי, מרצה לניהול מצבי חירום ואסון, ממקימי צוות הטיפול במגיפות, רופא מחוזי ומנהל מחוז לשעבר בקופות חולים

נושאים קשורים:  רשיון לנשק,  דעות,  ישראל במלחמה,  רופאי משפחה,  אישור רפואי,  חדשות,  ד"ר יואב יחזקאלי
תגובות
אנונימי/ת
22.10.2023, 10:18

אני מסכים שמתן נשק באופן גורף הוא בעייתי, אך בכך אין הבדל בין הדיעה שלי או שלך לכל אדם אחר.
תפקידך הוא רק לקבוע את הכשירות ולא להתערב במדיניות.
כך שהביטוי שאתה משתמש בו באופן מאולץ (סכנה לבריאות הציבור) רק כדי להצדיק את הזכות שלך (או הזכות העדיפה שלך) להתערב כרופא ולא רק כסתם אזרח - הי די עלבון לאינטליגנציה של הקוראים.

אנונימי/ת
22.10.2023, 11:13

כמובן שהיה חייב לדחוף את הקורונה. לשמחתו בכל דקה רואים אנשים עוד יותר עלובים ממנו ברשת. הוא רק במעגל השניוני של העלובים. עוד רופא משפחה מתוסכל שאימפקט שלו בקורונה כמו כאן אפסע (רובם המכריע של רופאי המשפחה ממש לא כאלו).

אנונימי/ת
23.10.2023, 18:30

מה זו הכתבת כלום הזאת? מה אתה רוצה? להזכירך, אנחנו במלחמה. ואזרחים לא סומכים על אף אחד ורוצים להתחמש. אז תעשה את העבודה שלך ותחתום למי שמבקש במקום לכתוב גיבובי שטויות בדוקטורס אונלי. בזבוז זמן, בחיי

23.10.2023, 18:36

כמגיב לא אנונימי כשאר "עמיתי", אני שנים נמנע "מרשיון לנשק" מהחשש של מה שיקרה לביתי במידה לצערי אצטרך לעשות בו שימוש..
אבל עכשיו אין ברירה, אנחנו במלחמה על הבית...זה לא "אישור מחלה" ולא.. לא מדובר ב"שפעת מחוזקת".... אין הגדרה אמיתית למפלצות שעשו מה שעשו,אמא לא מחנכת את הילד שלה לשנוא ולרצוח אחרים, זה לא קשור לדת מין לאום ומה לא.... מדבור במפלצות - כי להגיד שהם חיות זה עלבון לחיות... אז זוז הצידה תחתום ותן לצהל לנצח

אנונימי/ת
23.10.2023, 18:54

הפיסקה האחרונה במאמר: ״אנו הרופאים מודאגים מאוד מההשלכות״.
ברצוני לשאול: מי זה ״אנו״? בשם מי הכותב מביע את עמדתו? האם מדובר בכל הרופאים בישראל? מדוע לא שאל אותי בטרם רשם ״אנו הרופאים״?
האם התכוון, אולי, לשני הרופאים שעובדים במרפאתו?

אנונימי/ת
23.10.2023, 19:18

בסופו של יום דרוש ניהול סיכונים בהחזקת נשק.
העבריינים מצוידים כיום בכמות מטורפת של נשק, כמו. הנשקים שמוחזקת שלא ברישיון על פי הערכות הינה יותר מכפול מהכמות ברישיון.
הכיתות כוננות לא הספיקו, ע"ע בארי וניר עוז.
אם זו הצלחה בעיניך, אני מקווה שבדיקה קלינית שלך יותר טובה.

אין ספק, אם יש לך חשש ממטופל ספציפי כי יש לו בעיה או נטיה לבעיה רפואית/פסיכיאטרית, אל תתן אישור.
אבל כל מה שמעבר, זה לא קשור לעבודתך כרופא.
נכון, סביר להניח שיקרו מזה תקלות, גם כיום יש תקלות, בין אם זה שוטר שמתאבד, או חייל שפולט כדור בחופשה.
אבל אם זה ימנע בכאוס עתידי/ניסיון פיגוע עתידי את האירוע, או *רק* להגן על הבית, כנראה שזה יציל יותר חיים.
לעניין הצפת הת המדינה בנשק, זה מה שנחוץ, כי גם עוד 10 שוטרים לעיר לא יפתרו את האירוע.
שהסוחרי נשק יתעשרו זה מה שמפריע לך? אולי לא כדאי שישראל תלחם בעזה, היא משתמשת בנשק ומפרנסת אותם...
מי שאין לו יכולת, שלא יקנה! מי שחושב שצריך ויכול ועומד בקריטריון שיקנה.
עוד מעט תצא נגד מכירת מותגים בארץ... או אולי טלויזיה צבעונית, ע"ע בזמנו בארץ.

אין כרגע דרך להעלות את הביטחון הציבורי בדיבורים או בגיוסים.
ואם לצורך העניין האדון היה כשיר בצבא לשאת נשק
והוא נושא נשק כשהוא במילואים
שם אתה לא חושש מפליטת כדור, אז מה קרה כשהוא חוזר הביתה.

24.10.2023, 09:41

אני מניח שאם היוזם היה שר המשטרה הקודם הד"ר הנכבד לא היה דואג כ"כ.